10/22/08

Terikan Matahari Memancarr....


Baju Nursing


Pagi 10.00, waktu ini adalah ku bangun dari tidur, ku meliat di tepi tingkap,.. ku melihat cahaya matahari yang terik .. melihat wap-wap di jalan, di tanah, ku melihat seperti ku berada di Padang Masyar.. Mungkin mata ku kelihatan samar-samar dan terhunyut-hanyang.. masih dibuai mimpi-mimpi yang indah.

Pada waktu yang itu, ku bergegas mencapai baju yang melambangkan kebanggaan sebagai seorang nursing. dengan rasa bangga, dengan rasa hebahnya diri ini, dengan rasa kecewanya diri ini, ketiadaan pengosok baju ( sterika ), memberi kebodohan masa pada diri ini, ku bergegas mencari ruang-ruang bilik yang ada sterika, ku hulur hilir mencari . tapi tiada makna rasanya....tekanan telah ku rasai sekarang,..Tekanan ku turun dengan mendadak , akhirku temui juga sterika... terima kasih pada seorang hamba yang berhati mulia kerna membuka pintu hatinya..

Kesudahan gosokan bajunya telah pon selesai, ingin ku kucupan bauan wangi-wangian di baju ini, harum sungguh semburan ini, hampas-hampas bauan busuk dibaju hilang serta merta..tersenyum meluas kumelihatnya

Kucapai tuala dan bekas mandianku, laluku lajukan langkah ini dengan serta merta tanpa melihat lekuk2 disisi jalan, tanpa melihat bayang2 manusia... ku terus masuk ke bilik mandian.

Kesejukan telah memecah liang-liang tubuhku... dengan capai tuala kecil. menutup tubuh yang terdedah dari udara2 segar dapat mengurangkan kegigilan aku ini. Ku melihat waktu telah pon pukul 10.45pagi, hati aku masih terasa gelisah, mata ku memandang pada masjid Al-Azhar.
Kuteruskan langkah ku ini, tanpa menghiraukan kesejukan ini, dengan memakai pakaian biru yang telah hilang kedut-kedutnya.. dan dengan segak ku memakai baju itu dengan kelenkapan di sisi baju dan disertai dengan wangi-wangian ku sembur pada baju dan juga pada kasut telah dikilatkan.



Dengan permakaian yang serba lengkap, dengan kemas lagi menawan, ku tatap cermin di sisi loker ini, ku kemaskan diri sebelum ku melakar keluar dari bilik H403. Ku berjalan keluar dari bilik dan ku pijak-pijak jejari tangga ini dengan sepantas laju ku lalui, dengan langkah sebesar 2kaki ku perluaskan untuk menuju di PKK..tanpa menghirau wajah-wajah ceria dan sedih manusia, aku teruskan perjalanan ditemani oleh bayang-bayang..akhirnya aku selamat sampai di Pusat Konvokesyen Kuis..

No comments: