5/8/09

Perjuangan Imaniah dan Kekuatan Iman


Salam semua ..
alhamdulilah, bersyukur kepada Allah S.W.T kerna berjumpa kita pada hari jumaat(penghulu segala hari)... ok hari ini saya nak berkongsi sikit tentang perjuangan imaniah dan kekuatan iman dalam sesorang hamba kepada ALLAH s.w.t. Perjuangan dan kekuatan iman adalah bagi sesorang islam. Saya akan huraikan sedikit demi sedikit tentang sebaris ayat al quran yang megatakan tentang perjuangan imaniah dan kekuatan iman ini.

Perjuangan Imaniah
Dalam surah Al Ankabut : 69

‘’Dan orang-orang yang berjihad di jalan kami, nescaya kami tunjukkan kepada mereka jalan kami. Dan sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang berbuat kebaikan’’( Al-Ankabut:69)

Sesungguhnya pertunjuk itu datangnya dari perjuangan yang kita, tidak kisah dari segi apa pun , harta, tenaga, jiwa dan waktu. Dengan apa yang kita ada ini maka ia jadilah satu perjuangan imaniah dan akidah yang kukuh yang melekat dalam dirinya.. Insyaallah allah sentiasa bersama dengan orang2 yang melakukan kebaikan kepadanya

1 surah telah mengatakan tentang perjuangan imaniah iaitu

Surah Al Anfal : 72
‘’Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan jiwanya di jalan Allah dan orang-orang yang memberikan tempat kediaman dan pertolongan( kepada muhajirin), mereka itu (adalah kaum) yang satu sama lain saling melindungi’’.(Al-Anfal:72)

Dalam kedua-dua surah ini mengatakan tentang perjuangan dalam islam, sebagai umat islam perjuangan imaniah ini adalah perjuangan yang sangat berharga, berjihad dengan harta dan jiwa ke jalan Allah S.W.T, insyaallah Allah s.w.t akan melindungi orang yang berjuangan kepadanya. Allah s.w.t menyayangi kepada orang yang sentiasa mengingatinya dan berusaha dalam sesuatu perkara mengikut ke jalan Allah.

Kekuatan Iman
Di dalam kekuatan Iman ada keteguhan untuk tetap berada di atas kebenaran malah hanya kekuatan iman mampu melahirkan pembela-pembela kebenaran. Hanya inilah kekuatan yang melahirkan kesabaran untuk menghadapi pelbagai masalah yang boleh melemahkan kekuatan itu

Surah Al Imran : 200
”Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan tetaplah bersiap siaga(di perbatasan) dan bertaqwalah kpd Allah supaya kamu beruntung”. (Al-Imran: 200)

Dalam kehidupan kita ini, memerlukan kesabaran dalam melakukan sesuatu perkara, mungkin ia sukar untuk mencapaikan ia, tetapi ia perlukan berusha untuk mendapatkan,percayalh, Allah sentiasa akan melindungi orang yang beriman kepada dan orang yang berusaha. Kuatkanlah semangat teguhkan ukhwah isbalilah kerna ia dapat memperkuatkan diri dari segal hasutan-hasutan yang melemahkan keimanan

Ya allah, berikanlah segala kekuatan kepada hamba yang lemah ini untuk meneruskan hidup dan berikan aku kemampuan ini untuk teruskan perjuangan ini sebagai umat islam, dan kau ampunikan dosa-dosaku ini..

No comments: