3/28/09

Lawak Bola Sepak..

errm... ketika orang sibuk megata-gata pasal pretasi bola sepak negara yang tengah duk merundum nie.. elok juga kita lawakkan kisah bola nie...kat sini ada tiga kisah bola sepak yang patut korang baca.. kuit

KISAH PERTAMA
Kisah ini berlaku setahun tahun dahulu, di sebuah kampung di perdalaman Tanah Melayu. Ketika itu, ada seorang remaja bernama Nadim, dia begitu teringin sangat hendak mewakili pasukan bola sepak kampungnya dalam pertandingan liga antara kampung2.

Kalau hendak tahu, suasana ketika itu pun lebih kurang maam sekarang juga. Ada pengurus, ada jurulatih, ada kapten dan ada pialanya. Bolanya pula daripada lalang yang dibungkus dengan kulit kambing.

Pada zaman itu, semua orang ingin jadi pemain bola sepak sebab pemain ini kalau hensem dan banyak jaringkan gol, terkenallah di seantero kampung. Dengan keglamoran itulah dia mengayat gadis2 ronggeng yang sekarang tarafnya, macam artis. Maka selalulah keluar kisahnya dengan artis ronggeng dalam kitab-kitab hiburang, sehingga orang kampung konfius, mana satu artis, mana satu pemain bola sepak

Sambung balik cerita : Petang itu, Nadim pun jumpa dengan pengurus pasukan kampungnya., Wak Setiang, dan menyatakanlah cita-cita murninya tadi. "Boleh. jawap Wak Setiang, "tapi kalu nak main dengan pasukan ini, engkau kena jawap soalan ini dulu"

Apa soalanNYa, Wak Setiang? tanya Nadim.
Dua campur dua, berapa?" soal Wak Setiang
Alah, senang aja tu... EMPAT!" balas Nadim.
Belum sempat Wak Seating membuka mulut. tiba2 Pandir, Dogol, Ah Pow dan Ayapan yang menganggotai pasukan itu berteriak. " Alah bos.. kasilah dia peluang kedua.. Janganlah soal susah sangat!"

Kalau korang nak tahu, cerita nie habis begitu, tetapi kata2 pembaca yang menghantar cerita ini , kisah menakutkan ini khbarnya masih berlaku sampai sekarang. Betullllll. tak bohong. kata pembaca itu hingga di sanggup potong jari kelingkingnya. HAHHAHAHA..


KISAH KEDUA
Kisah ini tentang seorang peminat fanatik bernama jojo yang pergi menonton bola sepak perlawatan antara sebuah negeri dari utara dengan sebuah negeri dari selatan.

Walaupan kedua-dua pasukan bertaraf belasahan dan lawak jenaka, hari itu stadium penuh sesak sebab masuk free. Free yob, siapa tak mau! dapat ketawa pula macam tengok Raja lawak.

sambung balik cerita. Jojo masuk stadium, dia cari kerusi, tapi tengok semuanya penuh, kecuali disebelah seorang lelaki tua. Jojo pergi ke arah lelaki itu dan bertanya. "Encik, kerusi ini ada orang tak"

Lelaki itu memandang Jojo. " kerusi ini biasanya untuk isteri saya, dia minat sangat dengan pasukan2 ini, tapi tak apalah, awak boleh duduk sebab isteri saya dan meninggal."

Jojo terkejut, lalu cepat2 menyuarakan rasa simpatinya. "Tapi," sambunga Jojo,"kenpa pak ik tak kasi aja tiket ini pada anak atau kawan pakcik?"
Tak boleh," jawab lelaki itu,"dia orang semua pergi hadiri upaa pengebumian isteri sye..

HUH!!!.. AHAHHAHA


KISAH KETIGA
Seorang bekas penjaga gol bola sepatk yang sedang lalu di bawah sebuah apartmen terperanjat apabila terdengar suara seseorang menjerit meminta tolong. Dia menoleh ke atas, di tingkat 10, ada seorang wanita sedangan memegang sebiji tembikai di balkoni, manakala belakangnya api sedang marak dan asap berkepul-kepul. Tembikai itu baru dibeli, belum sempat di makan.

Tolong encik, selamatkan tembikai saya ini!, laung wanita itu lalu meminta orang ramai yang berkuruman di bawah apartmen supaya menangkap buah kegemarannya itu yang akan dilempar sekejap lagi. tetapi mereka semua takut. Bekas penjaga goal itu pun mara ke tengah, "tak apa,puan biar saya yang tangkap, kan saya ini bekas pejaga gol negeri ####. takkan awak tak kenal!!" kata lelaki itu dengan eksennya, smbil tersengih2 memandang orang yang berkerumun.

Sekarang, sambung bekas penjga gol, " puan jatuhkan tembikai tuh, saya akan tangkap maam sya tangkap bola.
Okey... tangkap..!!!" jerit wanita itu.

Zuupppppppp.. tembikai melayang... bekas penjaga gol tersebut menerkam dan berjya menangkapnya dengan kemas. kemudian , dia mneruskan aksi dengan menggolekkan tembikai itu di atas simen, dan menyepaknya seperti BOLA..

hahahahaha

IHSAN DARI MASTIKA

No comments: